Μπαίνοντας στη βάση των Los Barberos, αντιλαμβάνεσαι πέρα από κάθε αμφιβολία πως πρόκειται για καθαρά ανδρική υπόθεση. Οι φωτογραφίες του site δεν αποδίδουν ακριβώς ούτε την καλαισθησία, ούτε την ατμόσφαιρα που κυριαρχεί. Μιλήσαμε με τον ιδρυτή και μέλος της «συμμορίας» των Los Barberos, Νίκο Φερεντίνο, για ένα κουρείο που φιλοδοξεί – μέχρι στιγμής με επιτυχία – να γίνει σημείο αναφοράς για τους άνδρες της πρωτεύουσας. Καθώς ζήλεψα την ατμόσφαιρα και θα ήθελα κάτι αντίστοιχο για τις γυναίκες, η πρώτη μου ερώτηση ήταν ακριβώς αυτή:

Γιατί όχι και γυναικείο;

Οι Los Barberos έγιναν συνώνυμο της ανδρικής περιποίησης και διαρκώς προσπαθούμε να ανεβάσουμε το επίπεδο των υπηρεσιών που προσφέρουμε. Αν δοκιμάσουμε κάτι άλλο, θα χαθεί ίσως η ταυτότητά μας κι αυτό δεν το θέλουμε. Μένουμε σε αυτό που ξέρουμε να κάνουμε καλά.

Πως συνέλαβες την ιδέα;

Είμαι κουρέας από τα δεκαοχτώ μου χρόνια και ήθελα να προσφέρω κάτι διαφορετικό από το συμβατικό κομμωτήριο. Σκεφτόμουν κάτι πρωτότυπο, παιχνιδιάρικο, που να εμπεριέχει την παγκόσμια λέξη «barber». Δεν έχουμε σχέση με τη Λατινική Αμερική, αλλά κάπου υπάρχει εκ καταγωγής το ταμπεραμέντο των Ιονίων Νήσων, που βοήθησε στην έμπνευση των  Los Barberos. Το κουρείο ιδρύθηκε το 1991, στον Άγιο Ελευθέριο, ενώ από το 2001 που πήρα τη σκυτάλη, δημιούργησα το Los Barberos, όπως το ξέρουμε σήμερα. Στην πορεία μαζί με τον Γιώργο Αθανασόπουλο και την υπόλοιπη ομάδα, φτιάξαμε ένα χώρο αμιγώς ανδρικό, που συνδυάζει τη λειτουργικότητα με την υψηλή αισθητική. Άλλωστε, πιστεύω ακράδαντα πως για να πάει μακριά μια ομάδα, πρέπει να μεγαλώνει αλλά να στηρίζεται πάντα στις ίδιες βάσεις.

Πόσο δύσκολο ήταν να στηθεί ένας τέτοιος  χώρος; Τόσο οικονομικά αλλά και σαν ιδέα. Σίγουρα ήταν ένα ρίσκο.

Η ζωή είναι γεμάτη ρίσκα.  Αν δε ρισκάρεις δε θα μάθεις, αν δεν πέσεις δε θα σηκωθείς. Από την ημέρα που γεννιέσαι και αρχίζεις να καταλαβαίνεις τον εαυτό σου χτίζεις, γκρεμίζεις, επαναπροσδιορίζεις και ανεβαίνεις επίπεδο.

Σε βρίσκω αρκετά φιλοσοφημένο.

Είναι η άποψή μου. Έχοντας φτιάξει όλοι μαζί αυτό το οικοδόμημα ξέρουμε πως θα κάνουμε λάθη. Μέσα από αυτά μαθαίνουμε και προχωρούμε, έτσι ώστε οι Los Barberos να έχουν διάρκεια και σταθερή πορεία μέσα στο χρόνο.

Έχετε γίνει αρκετά γνωστοί, με πιστούς πελάτες. Αυτό φυσικά απαιτεί χρόνο.

Σίγουρα δε χτίστηκε σε μια μέρα. Η εμπειρία που διαθέτουμε μας κάνει να κρατάμε τα αυτιά και τα μάτια μας ανοιχτά. Καμιά φορά, βλέπεις με τα αυτιά και ακούς με τα μάτια. Λαμβάνουμε υπόψη τα λόγια ανθρώπων που εργάζονταν ως κουρείς τις προηγούμενες δεκαετίες και μας βοηθούν να γινόμαστε καλύτεροι.

los2

Το ύφος των  Los Barberos είναι αρκετά ρετρό. Φαντάζομαι ότι ήταν συνειδητή επιλογή.

Θεωρούμε πως στη ζωή υπάρχουν όλα. Το παλιό, το καινούριο. Οφείλει κανείς να προσαρμόζεται. Ο χώρος μας είναι έτσι φτιαγμένος που ο καθένας βλέπει σε αυτόν ένα κομμάτι δικό του. Τον φτιάξαμε με ψυχή, για αυτόν ακριβώς το λόγο. Ο καθένας του δίνει την ερμηνεία που θέλει, έχει την ταυτότητα που του δίνεις εσύ.

Σα γυναίκα, ένιωσα λίγο «παρείσακτη». Είναι τόσο αρρενωπός ο χώρος, τόσο ξεκάθαρα ανδρικός… Είναι όμως πολύ ωραία αίσθηση.

Σίγουρα είναι ξεκάθαρα ανδρικός, αλλά οι γυναίκες  που μπαίνουν μέσα, αφήνουν κάτι από την αύρα τους. Αυτό το κάτι, εμείς το παίρνουμε, το κρατάμε και παίρνουμε ενέργεια για να συνεχίζουμε. Στη ζωή πρέπει να ψάχνεις να βρεις το θετικό, ακόμη και από τα αρνητικά. Κανείς δεν είναι «παρείσακτος». Ο χώρος μας απλά διατηρεί την ταυτότητά του, καθώς αν δεν υπάρχουν οι σωστές βάσεις, είναι πολύ εύκολο αυτό να αλλάξει. Έτσι, βάζεις καλά θεμέλια για να μείνει η ουσία σου αναλλοίωτη, όπως συμβαίνει με τους  Los Barberos.

Πως σας υποδέχθηκαν οι άνδρες;

Ανέκαθεν τα κουρεία ήταν μόνο για άνδρες. Η αλλαγή προέκυψε τη δεκαετία του ’80, όταν το μακρύ μαλλί έπαψε να είναι γυναικείο προνόμιο. Τότε εμφανίστηκαν τα κομμωτήρια unisex. Ο άνδρας έστρεψε την προσοχή του στο «καινούριο», στο φανταχτερό. Τα κουρεία έχασαν την αίγλη τους. Οι Los Barberos προσπαθούν να ξαναδώσουν στο κουρείο αυτήν την αίγλη. Πήραμε μια παλιά, καλή συνταγή, αυτήν της σταθερής ποιότητας, προσθέσαμε το νεανικό χαρακτήρα και προέκυψε το αποτέλεσμα που βλέπουν οι πελάτες μας. Οι αλλαγές βέβαια έγιναν σταδιακά. Αναβαθμίζουμε το χώρο σε τακτά χρονικά διαστήματα, προστίθενται νέα άτομα στην ομάδα. Ο κόσμος «εκπαιδεύεται» σιγά – σιγά. Ο άνδρας δεν είναι εκπαιδευμένος καταναλωτής. Τώρα με την κρίση, κάποια πράγματα μπαίνουν σε τάξη. Οι επαγγελματίες σταθεροποιούνται στην αγορά. Πλέον, ο κόσμος δίνει τα χρήματά του εκεί που αξίζει, εκεί που οι υπηρεσίες που του προσφέρονται είναι αυτές που πρέπει.

los3

Οι Los Barberos εδρεύουν στον Άγιο Ελευθέριο, απευθύνονται όμως σε όλη την Αθήνα. Πως γίνατε γνωστοί και στις άλλες περιοχές;

Πάντα είχαμε κόσμο που ερχόταν και από άλλα μέρη, σε μικρότερο ποσοστό βέβαια. Όταν αρχίσαμε τη συνεργασία με το Γιώργο, όταν ήρθαν και τα άλλα παιδιά που απαρτίζουν την ομάδα, μοιραία αυτό το ποσοστό αυξήθηκε. Σαφώς εργαζόμαστε με έναν πυρήνα, αυτόν της γειτονιάς. Βοήθησε πολύ η ποιότητα των υπηρεσιών μας και το γεγονός πως παραμένουμε σταθεροί σε αυτήν την ποιότητα. Τα σχόλια μέχρι στιγμής είναι ιδιαίτερα θετικά, αλλά δεν εφησυχάζουμε ποτέ. Το γεγονός πως έχουμε πελάτες από την Αγία Παρασκευή, τη Γλυφάδα και αλλού, που περνάνε μπροστά από τόσα άλλα μαγαζιά και προτιμούν να έρθουν εδώ, δείχνει πως αναγνωρίζουν την προσπάθειά μας.

Ποιο είναι το δυναμικό των Los Barberos;

Αυτή τη στιγμή είμαστε τέσσερις. Όλοι διαφορετικοί, αλλά όλοι έχουμε κάτι κοινό. Το θέμα είναι να ερχόμαστε στη δουλειά μας και να την κάνουμε χωρίς προβλήματα. Είναι βασικό να υπάρχει καλό κλίμα και σαν ομάδα, το έχουμε πετύχει αυτό. Είμαστε πια μια οικογένεια. Έχουμε εκπαιδευτεί με τον ίδιο τρόπο, καθώς φαίνεται πως, για μας τουλάχιστον, αυτός είναι ο σωστός. Μοιραζόμαστε την ίδια φιλοσοφία και πάνω σε αυτήν χτίζουμε. Είναι πολύ σημαντικό για όλους να εργαζόμαστε χωρίς άγχος. Να δουλεύουμε όταν πρέπει, να χαλαρώνουμε όταν πρέπει επίσης. Ο σκοπός είναι να γίνονται όλα την κατάλληλη ώρα, είτε μεταξύ μας, είτε με τους πελάτες. Φυσικά απαιτείται φροντίδα και προσοχή.

Ως γυναίκα, θα ήθελα να μάθω πως είναι οι άνδρες – πελάτες.

Όλοι οι άνθρωποι έχουν τις ιδιαιτερότητές τους, το ίδιο και οι άνδρες. Μια διαφορά είναι πως εδώ δεν υπάρχουν εργασίες όπως βαφές, περμανάντ και άλλες τέτοιου είδους. Ας μην ξεχνάμε πως τα τελευταία μόνο χρόνια οι υπηρεσίες προς τους άνδρες αναβαθμίστηκαν. Ο πήχης ανέβηκε πολύ ψηλά. Το ανδρικό μαλλί απαιτεί τη δική του μεταχείριση και τεχνική. Τα κουρεία έχουν ανακάμψει, απλά θα πρέπει και οι κουρείς να ανταποκριθούν ανάλογα. Αν δεν προσφέρεις αυτά που υπόσχεσαι, θα χαθείς από την αγορά. Οφείλουμε κι εμείς οι τεχνίτες να κάνουμε την αυτοκριτική μας. Η εύκολη λύση είναι να πεις ότι φταίει ο πελάτης, δεν είναι όμως πάντα έτσι. Γενικά, αρκετοί θεωρούν πως όταν εργάζεσαι με άνδρες τα πράγματα είναι πιο εύκολα, δε συμβαίνει όμως αυτό. Άλλωστε, όταν ασχολείσαι με την εμφάνιση του άλλου, πρέπει να είσαι καθόλα άψογος. Αν δεν τα καταφέρεις, υπάρχει πρόβλημα.

Ξέρουν τι θέλουν;

Όχι πάντα και αρκετοί δε δέχονται και τη συμβουλή μας. Αυτό ίσως είναι το πιο δύσκολο κομμάτι της δουλειάς μας. Εκεί όμως έρχεται η εμπειρία και σε βοηθά. Παίζεις με τις λέξεις, με τις λεπτομέρειες, έτσι ώστε να τον κατευθύνεις σε αυτό που του ταιριάζει. Φυσικά, παίζει και η μόδα το ρόλο της. Οι Los Barberos εξετάζουν τη μόδα, παίρνουν τα επιμέρους στοιχεία του κάθε κουρέματος και τα προσαρμόζουν στον κάθε άνδρα ξεχωριστά. Στόχος μας είναι, ο κάθε ένας που θα βγει από εδώ να αισθάνεται όμορφος, να έχει το αποτέλεσμα που τον εκφράζει. Στους Los Barberos προσαρμόζουμε το κούρεμα στον πελάτη μας, όχι το αντίστροφο.

los6

Τον τελευταίο καιρό διοργανώνετε bachelor parties. Τι περιλαμβάνουν;

Πρόκειται για το περιβόητο «στο τέλος ξυρίζουν το γαμπρό», σε συνάρτηση με το γεγονός ότι κανένας άνδρας, ποτέ σχεδόν, σε κανένα άλμπουμ δεν έχει φωτογραφίες από τη δική του προετοιμασία. Οι Los Barberos καλύπτουν αυτό το κενό, στα πλαίσια της προσπάθειάς μας να τον εξυψώσουμε και να τον κάνουμε να φαίνεται όσο το δυνατόν καλύτερος, τόσο για τον εαυτό του, όσο και για τις γυναίκες φυσικά. Πρόκειται για την τελευταία περιποίηση του άνδρα πριν την έναρξη του έγγαμου βίου του, είναι σημαντικό. Έρχεται εδώ με τους φίλους του, που τον βλέπουν να ετοιμάζεται, πίνοντας το ποτό τους και απολαμβάνοντας τα σνακ που τους προσφέρουμε. Θυμούνται τις κοινές τους στιγμές, τα ευτράπελα, κι όλο αυτό αιχμαλωτίζεται από το φωτογράφο και μπαίνει στο γαμήλιο άλμπουμ. Πριν ρωτήσεις, όχι, δεν υπάρχουν γυναίκες. Έχουμε την άποψη πως η παρέα μπορεί να περάσει καλά και χωρίς αυτό το έθιμο. Μέχρι στιγμής, όσοι το έχουν δοκιμάσει έμειναν πολύ ευχαριστημένοι.

Κάτι παρόμοιο γίνεται και σε εταιρικό επίπεδο.

Φυσικά, μπορεί να έρθει ο υπεύθυνος ενός τμήματος για παράδειγμα, να φέρει τους συνεργάτες του, να συζητήσουν, την ώρα που εμείς προσφέρουμε τις υπηρεσίες μας με διακριτικότητα. Και αυτή η δραστηριότητα, αργά αλλά σταθερά πάει πολύ καλά. Η ουσία είναι, ότι μπορείς να κάνεις πράγματα πέρα από τα τετριμμένα. Να ζήσεις και να απολαύσεις το κάτι παραπάνω. Αυτό είναι πολύ ουσιαστικό για μας. Το παν είναι η εξέλιξη, να μη μένεις στάσιμος και μέσα από κάθε τι, παίρνεις αυτό που θα σε κάνει καλύτερο. Έτσι είναι και οι Los Barberos: Ένα βήμα πιο μπροστά τη φορά.

Είδα πως φροντίζετε ιδιαίτερα τα πιτσιρίκια.

Τους μελλοντικούς άνδρες; Εννοείται! Ένα παιδί πρέπει να μάθει στο διαφορετικό, κι όχι μόνο στο μαλλί. Χαιρόμαστε να δουλεύουμε με το μελλοντικό άνδρα. Να βάλουμε τη δική μας πινελιά στην αισθητική του. Τα παιδιά είναι το μέλλον. Πρέπει να μάθουν στο ωραίο, στο καλαίσθητο. Δε μιλώ μόνο για το κούρεμα, αλλά και για τον τρόπο που θα  συμπεριφερθείς, θα μιλήσεις, θα κάνεις το παιδί να αγαπήσει το χώρο, να ονειρευτεί. Θυμάμαι τον εαυτό μου, παιδί, να πηγαίνω στο κουρείο, να ακούω συζητήσεις. Ποτέ δεν ξέρεις ποιόν επηρεάζεις και οι Los Barberos επιθυμούν να επηρεάσουν θετικά το χώρο που δραστηριοποιούνται. Κάτι που μας ευχαριστεί και μας δικαιώνει μετά από όλα αυτά τα χρόνια, είναι το γεγονός πως πολλές φορές, παιδιά που έχουν μεγαλώσει πια, φέρνουν τους πατεράδες τους. Το ίδιο κάνουμε και στους μεγαλύτερους σε ηλικία πελάτες μας. Έχουν προσφέρει σε αυτήν τη ζωή για αυτό τους σεβόμαστε και τους φροντίζουμε.

Τι θα ήθελες να πεις σαν επίλογο;

Δε μπορείς να κοροϊδέψεις με τη δουλειά σου. Φαίνεται. Τα λόγια χάνονται, η δουλειά όμως δεν κοροϊδεύει. Πρόκειται για βασική αρχή των Los Barberos. Εργαζόμαστε με ποιότητα και σταθερότητα, κι αφηνόμαστε στην κριτική. Προσαρμοζόμαστε, αλλά η φιλοσοφία μας μένει ίδια. Δεν είμαστε απλά ένα εμπορικό μαγαζί, αλλά κάτι διαφορετικό. Δεν κοιτάμε τι θα μας αφήσει ο πελάτης, κοιτάμε τον πελάτη. Είναι τόσες πολλές οι καταστάσεις από τις οποίες κρινόμαστε κι ο κόσμος τα προσέχει όλα. Για αυτό  προσπαθούμε συνέχεια για το καλύτερο. Να μεγαλώνει σωστά η ομάδα πάνω στις κατάλληλες βάσεις. Και φυσικά, να συνειδητοποιήσει ο άνδρας πως έχει δικαίωμα να περιποιηθεί τον εαυτό του και ο τεχνίτης πως έχει – και μπορεί – να προσφέρει το καλύτερο. Όπως κάνουν οι Los Barberos.

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο iART

Leave a Reply